maandag 3 februari 2014

The crazy story behind a rippled blanket

Waarschijnlijk herinneren jullie je deze twee gehaakte granny square dekens nog wel. Ik haakte ze voor een vriendin in Engeland. In de doos die op de post ging, zaten ook nog 4 gehaakte kussens. Een poststuk van enorme waarde, alleen al vanwege al het werk wat ik eraan had gehad. Nu ga ik altijd heel zorgvuldig om met bestellingen, maar bij deze verzending was ik helemaal voorzichtig. Ik betaalde PostNL een stevig bedrag en verstuurde het pakket een paar weken voor de kerst.

Het pakket kwam nooit aan.

You probably remember the two granny square blankets I made a while back. I made them for a friend of mine in England. In the parcel I mailed to England were not only these blankets but also 4 crochet pillows cases. A parcel of huge vlue! I mean, the work alone that I put into it. It tooks me months to finish it all. Now, I am always very careful about sending purchases, but this time I was extra careful. I paid the Dutch Mail a huge sum and sent this parcel a couple of weeks before Christmas.

It never arrived.


Ripple stitch blanket

Ripple stitch blanket

Toen ik niets hoorde, dacht ik er in eerste instantie niet zo veel van. Niet iedereen die bij mij wat bestelt, laat wat van zich horen. Dat geeft op zich helemaal niets. Vooral omdat ik verwachtte dat mijn pakket zo rond kerst zou aankomen en iedereen met kerst van alles aan zijn hoofd heeft, ging ik er gewoon vanuit dat alle dekens en gehaakte kussens inmiddels een mooie plekje zouden hebben gevonden. Daar had ik immers ook genoeg voor betaald (PostNL maakt aardig misbruik van zijn positie!).

Maar het bericht twee weken geleden dat het pakket nog steeds niet was aangekomen, daarvan werd ik bijna misselijk. De track and trace code had ik (zo stom!) al weggegooid, omdat ik dacht dat het pakket er vast al zou zijn. Ik smeekte PostNL om een speurtocht en gelukkig trof ik aan aardige Webcare jongen. Hij kon mij echter niets beloven en kon het pakket maar beter als verloren beschouwen.

When I heard nothing from England, I didn't think any of it really. I mean, not everyone who orders something from me keeps me informed. And that's fine. And especially since my parcel should have arrived around Christmas, I was under the impression that maybe my friend was just too busy with all the celebrations and Christmas do's (like the rest of the world) and had given her new crochet blankets and pillow covers a nice place on her canal boat and totally forgot about me. I wasn't worried. 

So when she sent me the message a few weeks back that the parcel still wasn't there, I got a little sick to my stomach. Foolishly enough I had thrown out the track and trace code, 'cause I thought the parcel would have arrived. I begged the Dutch postal service to take action and luckily a nice webcare bloke took pitty. However, without the track and trace there wasn't much he could do. I should consider the parcel lost.


Ripple stitch blanket

Ripple stitch blanket

Degene onder ons die een Etsy winkel hebben met handgemaakte producten kunnen zeker wel begrijpen hoe ontzettend rot ik me voelde over de hele situatie. Niet alleen raakte er zo'n 3 maanden werk kwijt, mijn vriendin zat ook al 5 maanden te wachten op haar bestelling. En ook al was het niet mijn schuld, ik voelde me er verschrikkelijk over.

Na een paar dagen besloot ik diep adem te halen en in ieder geval íets te doen! Mochten de dekens echt kwijt zijn, dan zou ik wel nieuwe voor haar haken. Maar ik wilde haar niet nog langer laten wachten. Dus zocht ik alle wol op die ik nog over had van haar project en vulde het aan met wat nieuwe kleurtjes. Het moest een deken worden die snel haar kant op kan. En ja, wat haak ik nou sneller dan een ripple stitch blanket!

Those of us who have an Etsy shop or sell handmade products must realize how horrible I felt about this whole situation. Not only did the parcel (about 3 months worth of work) get lost, my friend also didn't get what she ordered from me. She has been waiting almost 5 months. And even though it wasn't my fault, I felt terribly guilty.

After a few days of feeling miserable about it, I just took a deep breath and decided to do something about it. In case the blankets really were lost, I would crochet her new ones. In time. But she had been waiting so long now, that I rounded up the yarn I still had from her project and added some new colours. I wanted to make a blanket that would get there soon. And I don't crochet anything faster than a ripple blanket!


Ripple stitch blanket

Juist toen ik halverwege deze deken was, stond de postbode op de stoep. Met een nog intacte doos, helemaal vol Nederlandse en Engelse stickers. Het pakket met de dekens en de kussenslopen stond ineens na twee manden weer bij mij in de huiskamer. Blijkbaar hebben de Nederlandse en Engelse post nogal moeite met het vinden van woonboten. Maar wat een opluchting! Het pakket, en al het werk wat erbij hoort, was dus niet kwijt! Natuurlijk was mijn vriendin door het dolle heen en gaf me meteen het adres van een goede vriendin van haar (hopelijk wordt dat huis wel gevonden!). Het pakket ging meteen de deur weer uit: met DHL dit keer, ik neem geen risico! (Bovendien is DHL For You veel goedkoper voor pakketten zwaarder dan 2 kg!).

En deze deken? Die heb ik toch maar afgemaakt voor mijn vriendin. Hij komt haar toe na al dat lange wachten, dus van de week gaat hij op de post... wanneer ik in Engeland ben.

Just when I was halfway making this blanket, the mailman rang the doorbell and there it was. The box with the blankets and pillow cases. It had returned to me, after almost 2 months! Apparently not lost, but somehow both Dutch and UK Mail had had terrible trouble locating my friends canal boat. My oh my. Of course my friend was crazy happy too and immediately gave the the address of a friend of her so I could resend the parcel again. And so I did. Only this time, I sent it using DHL. I am not risking anything again.

And this blanket? Well, I finished that for my friend afterall. I think she deserves to get it, after waiting for so long. Next week I'm posting it to her... when I'm in England.

41 opmerkingen:

  1. O wat frustrerend! Maar wat een geluk dat het pakket terecht is. Prachtige dekens trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat het gevonden is! Post.nl is sowieso soms vreemd bezig.
    Twee weken geleden kon ik op de Track & Trace pagina dat een besteld pakje op een moment dat ik thuis was bij de buren was afgegeven. Buren wisten van niets....
    Volgende avond stond er een meneer op de stoep - met twee pakketjes. Hij woonde 650 meter verderop in een straat met een naam die totaal niet op de onze lijkt en daar waren onze pakketjes dus afgeleverd!
    Maar de bezorger had wel ons adres in de administratie opgegeven. (en beide pakketjes hadden een streepjescode en geprinte & correcte adreslabels). Blijkbaar weten postbodes tegenwoordig geen straatnamen meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooh wat een verhaal, maar wat geweldig dat de doos terug kwam!! Helaas heb ik hier ook ervaring mee, na de geboorte van mijn jongste maakte een medeblogster (Ladybug & co) een prachtig jurkje en stuurde dit als verrassing naar mij. Alleen al het moeten vragen of het cadeau is aangekomen bij iemand die van niets weet is al vervelend, maar wat helemaal zuur is, het pakje is nooit aangekomen... En super dat je nog een deken maakte en alsnog opstuurde! Mijn ripple laat aan de zijkanten los, ook jammer want hij was verder goed gelukt. Ik moet duidelijke nog oefenen op het wisselen van de kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, wat vreemd dat je ripple loslaat! Goede knoopjes in gelegd voor het wegwerken? Op de website van Attic24 staat hoe je bij een ripple goed van kleur kunt wisselen.
      Groetjes!!

      Verwijderen
  4. Gelukkig terecht! Ik heb al zoveel pakjes verzonden, maar zelden verdwijnt iets écht spoorloos. Wel met regelmaat terug na rare, lange omzwervingen retour uit het buitenland (Frankrijk is ook hopeloos), maar of dat aan onze of de buitenlandse post ligt durf ik niet te zeggen.
    Je nieuwe deken wordt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pfff... Elke keer als ik iets op je blog zie verschijnen, ben ik elke keer benieuwd wat je weer haakte...
    Maar deze keer is het eind goed, al goed, zo te lezen.
    Voorlopig hebben we nog geen hinder ondervonden van de dingen die we in Nederland, richting België besteld hebben, gelukkig maar!
    En dat deken, wederom PRACHTIG gehaakt ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oooh een horror verhaal met gelukkig een happy ending! Ben eens een poncho kwijt geraakt. Al bij al duurde het maar twee dagen, track and trace aan dat het pakket bezorgd was maar klant had geen doos en geen briefje, bij het idee dat ik opnieuw moest beginnen begonnen de tranen te prikken. Gelukkig was de poncho bezorgd bij de buren en lag het briefje onder de mat! prachtige deken heb je weer gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oww die post die weet wat!!!
    ook ik vind dhl een veel betrouwbaarder verzendfirma!
    die is trouwens ook veel sneller dan post.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oef zeg !!!!!

    Krijg je dan trouwens ook je geld van het verzenden terug van de post ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh I'm so glad the parcel was found in the end Esther - how awful!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wow!!!!! such a story!!!! luckily with a good end!!!!! So happy for you and your friend, too!!!!
    The new blanket is so beautiful!!!!
    xxxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verhaal! Dus maar niks meer sturen met Post.nl, haha. En die tweede deken zal ze vast prachtig vinden, helemaal als je hem zelf bezorgt....hihi.

    Groetjes, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh, i'm so glad that the parcel was not lost! it would have been such a pity :((
    anyway, if it wasn't thrown away (but rather stolen) by somebody, maybe those blankets would have been used by somebody else. still a pity, but not a complete loss. somebody else's joy.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat een opluchting!!! Ik vind het ook elke keer weer spannend wanneer ik een pakketje of zelfs maar een kaartje o.i.d. verstuur... Ik heb ook erg weinig vertrouwen in PostNL, al betalen we nog zoveel! Niet normaal!

    De kleurtjes van de deken die je nu nog hebt gemaakt, zijn wel echt heel mooi bij elkaar!

    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een verhaal en wat een opluchting dat het pakket uiteindelijk toch weer terecht was!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh wat fijn dat het pakket toch nog terug is gevonden! en de "troost" deken vind ik prachtig geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I'm so glad it came back to you. To lose it would have been a tragedy - all that work!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Meestal gaat het goed met de pakjesdiensten en de post maar ik heb toch ook al rare dingen meegemaakt en verloren enveloppen gehad, helaas niets aan te doen en gelukkig is het bij jou terecht gekomen. Prachtig deken weer in de maak!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wat een drama zeg. Gelukkig is het nog allemaal goed gekomen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ow, the horror! Ik hoop dat post.nl nog wat van zich laat horen? Zou fijn zijn als je in ieder geval je porto terug krijgt. Postbodes kunnen tegenwoordig niet alleen geen straatnamen meer lezen, ook huisnummers zijn erg moeilijk.
    Ik heb nog geen problemen gehad met post.nl. Daarentegen wel met DHL: Ik bestelde een pakje vanuit Engeland en moest douanegeld betalen. Dat schijnt normaal te zijn van en naar het vaste land - Engeland. Dit bedrag was 2 keer de waarde van het pakje. Ik hoop dus nu maar dat je vriendin niet ook nog "porto" moet betalen. Het maakt dat het goedkoop versturen door DHL toch nog duur uitpakt.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bahhhhhhhhh wat frustrerend, maar gelukkig met een goed einde ....:-)

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  21. What a story, so glad you got all your lovely work back so she would get it. Nice blanket.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh my gosh - I would of been crushed if that happened to me. All that work you did only for it to be lost in the mail system. I'm so glad that it was found and that your friend will receive her parcel of goodies soon. Take care. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. So glad the story had a happy ending! I can't imagine the thought of losing that much work in the mail. I've only ever lost bee blocks, and those are easily redone. It's a gorgeous blanket though. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Esther! Whew! I have many of my orders travel across the pond from the USA! I have not had the same problem, however, I have had a number of orders stuck in customs where the buyer lives. Sure enough, they call their custom office and there it is.
    Lovely blanket by the way.
    Cheers,
    Sheila

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik voel helemaal met je mee, kreeg het al helemaal warm! Super fijn dat het pakket terecht is gekomen, een hele opluchting. Het is te dierbaar om zoiets kwijt te raken. Dat begrijp ik maar al te goed.
    Liefs, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beautiful blanket - your colour combination is fantastic!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. zooo en dat het pakket dan ineens weer in je huis staat, hoe wonderlijk!
    En nog een extra ripple erbij dus :-)
    (ik neem aan dat het acryl is en geen katoen? dat is natuurlijk superzwaar denk ik...)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat fijn dat eind goed, al goed is. Maar leuk is het niet. De nieuwe deken is prachtig.
    Groet,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik dacht dat het alleen de post was hier in America ze hebben van mij ook 2 pakjes verloren en nooit gevonden of terug gekomen. In eentje zat een antiek brosje van een Scottie hondje zo leuk . Heb een nieuwe moeten kopen en ook andere honden speel goed die in het eerste pakje zat en dat was dit jaar . Stuur nu alles aangetekend..
    Prachtige rippel dekentje heeft u gemaakt met mooie kleurtjes..
    Fijn dat het toch terug kwam.. .
    Groetjes uit Florida,
    Yoka.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh man, wat een domper was dat, om het maar even netjes uit te drukken. Dan kun je wel janken. Fijn dat het pakket toch terecht is gekomen. pfew...

    Miep

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oh holy moly! At least it was returned to you. eventually! I now sent parcels only via DHL overnight couriers - pricey but so worth it. Your blankets are gorgeous and I love how you push the boundaries with colour selection. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! That's maybe one of the greatest compliments I've ever gotten. **blush**

      Verwijderen
  32. What a pretty blanket and it was so thoughtful of you to give her two! Thanks for sharing this with us at Sewlicious Home Decor. :)

    Marti

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I love this blanket- me and my daughter were talking about the way you put together the colors, beautiful! I'm glad everything worked out.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. such a beautiful blanket!! Love the colors scheme so much !!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Such a fun project! thanks for linking over at Take-A-Look Tuesday - I featured you today, woot woot! And also pinned it for you - thanks!
    Mandy, SugarBeeCrafts.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. I'm so glad your parcel turned up! I love the new blanket, the colours are fabulous!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. I'm so happy your package was found! That can be so irritating. The ripple blanket is beautiful too! I love all of the colors!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Love this blanket!!! And soo glad you got it back!! Thanks for sharing on DIY Sunday Showcase!

    Shelly
    minettesmaze.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...