woensdag 19 maart 2014

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Wat een leuke reacties op mijn gehaakte bloemendeken. Die bloemen in vierkanten, dat is wel wat hè? Het schreeuwt wat mij betreft gewoon om zomer. Vandaar dat ik het patroon opschreef en het met jullie deel. Het is stap voor stap en helemaal niet moeilijk.

I got some great comments on my crochet flower blanket. Those flowers in squares are so nice aren't they? They're just begging for summer to start. Anyway, I've scribbled down the pattern and wouldn't mind at all sharing it with you. So just follow the step to step tutorial, it's not hard at all.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Wat heb je nodig?
  • Katoen-acryl garen (of alleen katoen of acryl) in verschillende kleuren, dat je op naald 4,5 kunt haken. Ik gebruikte Softfun van Scheepjeswol.
  • Haaknaald 4,5
  • Maasnaald voor de eindjes.
LET OP!
Dit patroon kan een beetje bobbelig zijn als je te strak haakt. Ik haak héél losjes van mezelf, dus ik heb er geen problemen mee. Weet je van jezelf dat je strak haakt: pak een naald van 0,5 of 1 mm groter. Dus: relax, wees zen, ga een rondje lopen... en daarna: lekker losjes haken.

TIP! Bobbelt je werk toch nog iets te veel? Span het dan op! Ik span vierkantjes vaak op op mijn strijkplank, spuit er wat water over met de plantenspuit en laat ze dan drogen. Hier nog een handige tutorial.

What do you need?
  • Cotton-acrylic yarn (or just cotton or acrylic) that you can crochet on hook 4.5 mm (USA G, UK 7).
  • A 4.5 mm (UK 7, USA G) hook.
  • A needle to weave in ends.
NOTE! This pattern can turn out a little bobbly, unless you crochet nice and losely. I crochet very losely, so this pattern works out perfect for me. But if you are a tight crocheter maybe use a hook that's a size or even 2 sizes bigger. So, just relax, do some yoga... and then start this pattern ;-)

TIP! If the work is still a bit bobbly, your work will definately benefit from wet blocking. It will leave your work soft and nice and square. I use my iron board for blocking, but here you can read a good tutorial on wet blocking.

Oké, aan de slag!! Alright, lets'get cracking!

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Haak 8 losse en sluit met een halve vaste, zodat je een ring hebt.

Chain 8 and close with a slip stitch (sc) to form a ring

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Haak 3 losse (telt als 1 stokje) en haak 15 stokjes in de ring. Sluit met een halve vaste.

Chain 3 (counts as 1 dc) and crochet 15 dc's into the ring. Close with a sc.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Haak 3 losse (telt als 1 stokje) 2 losse en 1 stokje in dezelfde steek. **Sla 1 steek over. 1 stokje 2 losse en 1 stokje in de volgende steek.** Herhaal dit tot je rond bent. Halve vaste in de 3rde losse van het begin.

Chain 3 (counts as 1dc) chain 2 and 1 dc in the same stitch. **Skip a stitch. 1 dc chain 2 1 dc in the next stitch.** Repeat untill the end of the round, sc in the 3rd chain from the start to finish the ring.

Flower in square: crochet tutorial

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Maak een halve vaste om in het eerste 2l-boogje terecht te komen. Haak 3 losse (staat voor 1 stokje), 1 stokje 2 losse 2 stokjes in het boogje. **Haak een vaste in de ruimte tussen de boogjes, 2 stokjes 2 losse 2 stokjes in het volgende boogje**. Herhaal dit tot je rond bent. Sluit de ronde door een halve vaste in de 3rde losse van het begin te haken.

Sc into the loop to start. Chain 3 (is one dc), 1 dc chain 2 2 dc into the loop. **Crochet a slip stitch into the space between the loops, then 2 dc chain 2 2 dc into the next loop**. Reapeat until the end of the round. Sc in the 3rd chain from the start of the round to finish the round.

In principe heb je nu een bloem gehaakt! Dus vind je het wel mooi geweest? Hecht dan af en klaar ben je. Maar wil je dit veranderen in een vierkantje waarvan je een deken kunt haken... kijk dan nog even verder.

Look at that: you crocheted a nice flower! If this is what you want: fasten off and you're done. But if you're curious about how to turn this flower into a square that you can use to make blankets: follow the next steps.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Wissel van kleur en begin in één van de 2l-boogjes van een 'bloemblaadje'. Haak 3 losse (is 1 stokje) 1 stokje 3 losse 2 stokjes in hetzelfde boogje. **3 losse, vaste op het volgende bloemblaadje, 3 losse, 2 stokje 3 losse 2 stokjes in het volgende bloemblaadje**. Herhaal tot te rond bent en maak vast met een hv in de eerste 3 losse.

LET OP: Je werk trekt en buigt nu heel erg. Dit is een beetje vervelend, maar raak niet in paniek: de volgende ronde zal het werk recht trekken!

Swop colours, starting in the chain2-loop of one of the 'petals'. Chain 3 (equals 1 dc) 1 dc chain 3 and 2 dc in the same 'petal'. **chain 3 and make a sc onto the next petal, chain 3, 2 dc chain 3 2dc in the next petal**, repeat until the end of the round, sc into the first chain 3.

NOTE: Your work will be pulling and bobbling a LOT after this round. But that's okay, don't panic. The next round will make it all better.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Maak een halve veste om in de 3l-boog in de hoek te beginnen. Haak 3 losse (telt als een stokje) 2 stokjes 1 losse en 3 stokjes in dezelfde boog. **1 losse, 4 stokjes in de volgende boog, 1 losse, 4 stokjes in de volgende boog, 1 losse, 3 stokjes 1 losse en 3 stokjes in de 'hoek' boog.** Herhaal dit totdat je rond bent. Maak vast met een hv aan de eerste 3l-boog.

Slip stitch to start in the chain3-loop of the last round. Chain 3 (is 1 dc) 2 dc chain 1 and 3 dc into the same corner-loop. **Chain 1, 4 dc in the next loop, chain 1, 4 dc into the next loop, chain 1, 3 dc chain 1 3 dc into the corner loop.** Repeat until the end of the round, sc into the first chain 3 to fasten off.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

En daar istie: je bloem in een vierkant! Het is een kant-achtig patroon, heel luchtig en perfect voor de zomer. Als je graag dekens of kussens maakt en vierkantjes het liefst aan elkaar naait, kun je gewoon een hele berg van deze vierkanten maken, de vierkanten opspannen en vervolgens aan elkaar naaien.

Maar omdat ik lui ben aangelegd, heb ik een tutorial gemaakt om deze vierkanten 'as you go' aan elkaar te haken. Dat haakt lekker snel door. Ik raad wel aan om de deken op te spannen voordat je aan de rand begint.

And there it is: your flower in a square. It's such a lacy square, I like it a lot. Just perfect for summer. If you like to make blankets or pillow cases and prefer to sew the squares together, then just make a bunch of these squares, wet block them, then sew them together. 

But because I'm such a lazy bugger, I made a tutorial to join these squares as you go. This is a fast method to make a blanket (or so I think), though I recommend you to wet block the squares of the blanket before you start the edging.

Joining the squares as you go

Je haakt eerst een ronde rond de bloem, zoals een paar stappen geleden. Als je aan de laatste tour begin, maak je als je in de hoek komt 3 stokjes, maar in plaats van een losse te haken, haak je (bovenlangs!) een halve vaste in de hoek van het andere vierkantje, haak vervolgens 3 stokjes in je hoek. Volg nu het patroon van de laatste ronde, maar in plaats van een losse haak je een halve vaste in de losse opening van het tegenovergestelde vierkantje.

You crochet the first white round around the flower, then you start the last round. When you reach a corner you crochet 3 dc's. Instead of crochet a chain next you slip stitch (along the top side) of the corner stitch of the other square. Next you crochet another 3 dc's into your corner. Follow the pattern of the last round, but instead of a chain 1 you slipstitch into the chain space of the other square.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Zoals je hierboven ziet dus, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Maar in principe werkt het zoals elke 'join as you go' methode.

So, exactly like shown above. I hope it's clear enough. But basically it works like any other 'join as you go' method.

Flower in square (spring blanket): crochet tutorial

Zoals je ziet trekt het 'join as you go' de vierkanten ook mooi recht. Dus paniek over bobbelen is niet meer nodig. Bobbelt het toch een beetje, dan werkt opspannen echt heel goed! Voor mijn deken haakte ik 8 vierkanten in de breedte en 13 in de lengte. Je krijgt dan een deken van ongeveer 1 meter bij 1.50 meter. Om de deken een beetje stevig te maken, moet er wel een rand omheen. Volgende week zet ik de tutorial online van de rand die ik om deze deken haakte.

As you can see the 'join as you go method' really straightens the squares out. To make the surface nice and flat, it's a good idea to wet block as you go along. It gives a perfect finish to your blanket. I made this blanket 8 squares wide and 13 squares long. To make the blanket nice and strong, it does need edging. Now, I am writing the tutorial for the edging I did on this blanket. So hold your horses ;-)

Flower in square crochet blanket (tutorial)

Finished size:
1.00 meter wide x 1.50 meter long
(8 squares wide x 13 squares long)

Used yarn:
Scheepjeswol Softfun in following colours
White (2412, 9 balls)
1 ball of the following colours
Bright blue (2511)
Light blue (no colour code)
Bright yellow (2518)
Light yellow (2496)
Bright pink (2495)
Light pink (2480)
Bright green (2517)
Light green (2516)
Coral (2449)
Purple (2493)

Happy hooking!!

PS. I've made a very tough decidion, but decided to put this blanket in my Etsy shop. I hope it'll find a lovely new house soon.

34 opmerkingen:

  1. Heel erg leuk, goed met die foto's erbij ook! Dank voor het delen. Liefs Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Heb je die touwtjes zelf om de hekkenpaal gespannen?:-) Ze kleuren perfect bij je deken.:-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Es preciosa gracias por el tutorial , yo acabo de terminar una manta con un solo granny square grande .
    Besos Rosa .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende deken. Dank je wel voor het delen van de tutorial. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk! En ziet er inderdaad haalbaar uit! Dankjewel! Zet ik op mijn to-dolijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het ziet er zo simpel uit, en toch, is dat haken niet voor mij weg gelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het delen van het patroon! Ik vind de deken nog steeds heel mooi, lekker fris!

    Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een supermooie deken! dank om het patroon te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ohhh thank you so much for the tutorial! I now have great plans for the week-end! =)
    Will it work okay with woolen yarn?
    greetings from Russia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Tilda, not too sure it would work with wool as the pattern is design to have a really open structure. Wool could make it a bit heavy I think (unless it's merino). I think cotton yarn or cotton/acrylic combo like Softfun works best.

      Verwijderen
  10. Het is echt superleuk ! Merci voor het delen van het patroontje ! Als ik ooit eens te veel tijd heb, dan haak ik dit zeker ook eens !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thank you for the beautiful pattern and lesson!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel Esther, superleuk!
    Ff vraagje hoe span je de vierkantjes op je strijkplank? Gewoon met spelden?
    Gr. Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gewoon met kopspelden en dan met de plantenspuit erop loos ;-)

      Verwijderen
  13. Bedankt voor de duidelijke omschrijving! Ik ga het zeker eens proberen. Hoeveel bollen heb je ongeveer nodig gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique, ik heb het even in het bericht gezet. Dan kan iedereen het lezen ;-)
      Veel succes!

      Verwijderen
  14. Your blanket is beautiful! I love the pattern! Thank you for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk! Dank je wel voor het patroon. Een echte vrolijke zomerdeken :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. great tutorial and gorgeous blanket. Visiting you from sew many ways

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Your blanket is so bright and colorful. And thanks for the great step-by-step tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Your flower squares are beautiful. I appreciate your tutorial about the assembly as you go. I think I'll follow it for my next baby blanket. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thank you for your tutorial I can't wait to have a go x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. This is beautiful and this looks like it could be an easy tutorial to follow.
    Stampin' Up! Scotland

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beautiful afghan! Thank you for the tutorial. I found you on You're Gonna Love it Tuesday link party. If you'd like to visit my blog, you can find me at www.GoCrochetCrazy.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Such a pretty blanket! I'm going to share this with my mom because she's looking for something to make for her soon-to-arrive granddaughter!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. gorgeous blanket, thanks for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. So pretty! I need some Spring around here I'm going to try your pattern soon. Thanks so much!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hello Esther, I found you through the Say G'Day Link Party. I love your afghan, it's just beautiful! I'm an American who lives in Germany, not far from the Netherlands border...so we're practically neighbors. :) Your tutorial is well-done. I invite you to share it at my link party, if you like at http://gocrochetcrazy.blogspot.de/2014/03/its-finally-friday-link-long-at-go_28.html ! I'll be visiting your blog again to see what you're up to. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. featured you over at Nap-Time Creations today! Thanks for linking to Create Link Inspire! Come on over and check out all the fun features ;o) Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Thanks so much for sharing with Adorned From Above's Link Party.
    Have a great week.
    Debi and Charly

    BeantwoordenVerwijderen
  28. G'day from Oz! Many thanks for linking up to the Say G'Day Saturday link up. Hope you can join in again this weekend.

    Best wishes,
    Natasha in Oz