maandag 30 juni 2014

A crochet baby blanket for beginners

Dit gehaakte dekentje ontstond uit een vraag. Of eigenlijk uit heel veel vragen. Van een vriendin van mij die ook weleens héél graag een dekentje wilde haken. Haken kan ze al wel een beetje, maar ze doet het gewoon niet zo vaak. Tsja, niet iedereen is zo gek als ik om zelfs bolletjes wol mee op vakantie te nemen! En dus stelde ze vragen, héél veel vragen: hoe deed ik dat nou eigenlijk, zo'n dekentje haken? En hoeveel wol heb je dan nodig? En wat voor wol dan eigenlijk? En hoeveel steken moet je dan opzetten? En hoe blijven je zijkanten mooi recht?

This blanket was made because of a question. Well actually, loads of questions. By a friend of mine who really wanted to start and crochet a blanket. She's a crochet novice and does okay, she just doesn't have as much practise as I do. Now, that's no wonder really. Who's crazy enough to take crochet with them on holidays? So: lots of queestions. How do I go about crocheting a blanket? How much yarn do I need? What kinda yarn do I need? How many stitches do I need? How I keep the sides of the blankets straight?

Easy crochet baby blanket (PDF Pattern)

Ik snapte al die vragen wel. Toen ik mijn eerste gehaakte deken haakte heb ik ook heel wat af geklooid. Natuurlijk begon ik toen weer veel te lastig. Niet met standaard granny squares, maar met granny squares met een bloemetje in het midden en had ik geen flauw idee hoe ik die granny's dan 'as you go' aan elkaar moest haken. Dus vergat ik een aantal hoeken mee te nemen tijdens het aan elkaar haken, waardoor ik er na het aan elkaar haken van zo'n 50 granny's achter kwam dat het er toch echt niet uit zag... en de hele boel overnieuw moest.

I do get the questions. Oh my, do I remember the first crochet blanket I made. It was such a hassle. Of course I made things to hard for myself from the start. I didn't start with simple granny squares, no of course I started with squares that had a little flower in the center. And I had no clue how to 'join them as you go' so I forgot all the corners and after I joined 50 granny squared I came to the conlusion that it really didn't look quite right... so I had to start allover again.

Easy crochet baby blanket (PDF Pattern)

En dus besloot ik om een dekentje te ontwerpen en minutieus bij te houden hoe ik te werk ben gegaan, met foto's erbij. In het patroon leg ik uit hoe je uitrekent hoe je een bepaalde breedte bereikt met een bepaalde hoeveelheid steken en hoeveel wol je nodig hebt en hoe je dit zelf kunt uitrekenen. Maar ook dat je met het afwisselen van kleuren en eenvoudige haaksteken een geweldige gehaakte deken kunt maken, voor jezelf of om cadeau te geven. En hetzelfde geldt voor de rand: het lijkt super lastig, maar als je eenmaal doorhebt hoe het zit, ben je zo rond.

That's why I decided to design a blanket and keep very precise track of what I was doing all the time. In the crochet pattern I decsribe how you calculate how many stitches you need for a certain width, how much yarn you need and how to calculate this. But the most important thing is that with just using your every day stitches, like SC, HDC and DC, you can make a gorgious crochet blanket, either for yourself or as a gift. Nothing says love like a handmade gift. Same goes for the edging: you can go as wild as you want, just using simple crochet techniques.

Easy crochet baby blanket (PDF Pattern)

Voor deze gehaakte deken heb ik Phildar Cotton 3 gebruikt en haaknaald 4 mm. Maar je kunt ook bijvoorbeeld Catania, Katia Capri of Lana Grossa Cotone gebruiken. Of het haakkatoen van de Hema (schattige kleuren hebben ze soms). Maar eigenlijk is elke katoen dat je op naald 3-3,5 kunt haken wel geschikt. Ik gebruik haaknaald 4 zodat de deken beter beweegt en niet zo stijf is.

For this crochet blanket I used Phildar Cotton 3 and hook 4 mm (US F). But you can also use cottons like Catania, Katia Capri or Lana Grossa Cotone. But basically you can use all 100% cottons you can crochet with hook 3 or 3.5, just pick a 100% cotton yarn that has the colours that you love. I use hook 4 instead of 3 or 3.5 as I think that gives the blanket more 'air' and more flexible. 

In mijn shop vind je het patroon voor deze deken (mijn eerste haakpatroon, hoera!), maar ook de kant- en klare gehaakte babydeken in heerlijk felle kleuren. Zo zomers!

In my shop you can find the pattern for this baby blanket (my first crochet pattern, yay!), but you'll also find this bright and lovely crochet baby blanket in my shop, ready to be shipped. It does feel like summer, doesn't it?

14 opmerkingen:

  1. Hello, I am new to your blog, love the colours of your blanket! I hope that the pattern does well for you. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooooo - I love it. It's very pretty. Have a great day. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lovely, perfect for a boy or girl! I think I could even make that one!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I loooooooooove it! I LO-VE IT!!!!!!
    KISSES FROM CATALONIA!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat mooi! En op het perfecte moment, mijn beste vriendin is net zwanger en voor die kleine ga ik dit graag maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whaaah, cool! Ga je hem laten zien als hij af is? Succes hoor!

      Verwijderen
  6. Thanks for linking to Take-A-Look Tuesday over at Sugar Bee Crafts - you were featured today!! - - Mandy, SugarBeeCrafts.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Esther I just popped over from the And Sew We Craft Together party. This is lovely and a perfect one for a beginner! Love crochet cotton!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook deze ziet er weer super uit! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pretty blanket - love all the colors and the beautiful edging.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great blanket for someone to start with. I'm like you and started with a hard one...that's just how I roll. But, it did make it easy for me to do the easier ones later LOL

    Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Really beautiful ! I use phildar coton 3 and I like it cause the brightness of the colors. We can crochet nice projects with this cotton !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super sweet, love the photos! thanks for sharing on craft schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This is great! Even though this blanket is for beginners, I think the simplicity of the stripes is absolutely timeless. Geniet hou naweek en lekker haak. Groete!