My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

A creative (christmas!) guide to Hannover

Ik moet het de Duitsers toch nageven: wat kunnen ze toch leuke kerstmarkten organiseren. Ik was vorig jaar in Keulen en het jaar ervoor in Konstanz. En dit jaar ging ik voor mijn werk naar Hannover. Natuurlijk leuke hotspots zoeken, maar ook naar de kerstmarkten! En ik liep écht totaal per ongeluk tegen een aantal heel leuke wolwinkels aan... goede combi dacht ik zo!

Hannover, a creative guide | Happy in Red

I really have to say: the Germans know how to do a proper Christmas market. I LOVE Christmas markets in Germany. There, it's out in the open. Last year I visited Cologne, the year before that Constance and now it was time to visit Hannover for work, of course, to check out the Christmas markets and all the nice highlights. But I just happened to stumble across some pretty nice yarn shops too. Sounds like an amazing combo, or so I think.




Zal ik het gewoon eens hardop zeggen? Wat hebben we in Nederland toch dikke pech met onze warenhuizen. In Portugal, Spanje, Engeland en Amerika hebben de meeste warenhuizen echt een prachtige afdeling voor crafters. Met mooie verf, vaak ook stoffen en fournituren, rekken vol handwerkboeken en... wol! Dan is dat ene rekje bij de Hema toch een beetje sneu, hè! In Hannover liep ik in het warenhuis tegenover mijn hotel zo, hop tegen de wol aan. Allerlei soorten. Van bekende MyBoshi tot dikke bollen tweed (oh, wat zou ik daar weer een fijne lange sjaal van kunnen maken).

Hannover, a creative guide | Happy in Red

Hannover, a creative guide | Happy in Red

Hannover, a creative guide | Happy in Red

In The Netherlands, department stores don't have a DIY corner anymore (yes, I feel so cheated by this), so it's always fun to be able to walk into any foreign department store and immediately find myself in the middle of lovely yarns. This is just a quick peek from what the department store had across from my hotel in Hannover. Ah, love! MyBoshi, cotton and grand balls of tweed (gah, I could make such a great long skinny scarf with those!)

En ik liep ook tegen een Idee aan, een warenhuis dat hélemaal aan creatievelingen is gewijd. Dat vind ik nog eens geniaal! Ik liep al eens een Idee binnen in Berlijn en de zaak in Hannover was beslist wat kleiner, maar dat mocht de pret niet drukken. Rijen en rijen wol en stoffen, en leuke haakpakketten ook! En in de koopgoot bij het station zit een geweldige wolwinkel: de Wolle Rödel.




I akso came across in Idee shop, a department store with craft goods only. It's a bit like I picture heaven to be like (minus the kittens and wine). When I was in Berlin I already met with Idee and even though the Hannover shop is a bit smaller, I still think it's grand. Isles and isled of yarns and fabrics, and such cute crochet kits too. And close to the main station, at the underground shopping centre, is another great yarn shop called Wolle Rödel.

Maar goed, kerstmarkten dus. Wat een plaatjes hè. De kerstmarkten waren niet te groot, heel knus eigenlijk wel en zonder al te veel 'made in China spulletjes', als je begrijpt wat ik bedoel. In het oude centrum vond je de grote, algemene kerstmarkt, maar net om de Altstadt heen had je ook nog een Middeleeuwse kerstmarkt, een Finse kerstmarkt en nog een soort kerstmarkt in een nepbos, waar het superlekker naar dennenbomen rook.

Christmas markets in Hannover, Germany | Happy in Red

Christmas markets in Hannover, Germany | Happy in Red

Christmas markets in Hannover, Germany | Happy in Red

Christmas markets, you say? Why yes indeed! Doesn't it look all too cute? The Christmas markets in Hannover aren't too large, just snug and cosy. The main ones are in the old town of the city, but surrounding that there is a Medieval Christmas market, a Finnish village and some kind of market in a fake forrest, which was lots of fun!!

In de zoo van Hannover is bovendien een hele grote bobbaan voor de kinderen en een flinke ijsbaan, natuurlijk omring door gezellige kraampjes. En 's avonds ben ik naar het Winter Varieté gegaan, dat in het kasteel van Hannover werd gehouden. Grappig: ik had kaartjes gekregen in mijn persmap, maar niemand had me dus verteld dat het én de première avond was én dat ik als VIP gast op de lijst stond. daar stond ik dus... champagne te lurken in mijn spijkerbroek en wandelschoenen. Ik had nog nét mijn haar gekamd! Gelukkig viel het niemand al te veel op en was de show erg leuk!

Christmas markets in Hannover, Germany | Happy in Red

Christmas markets in Hannover, Germany | Happy in Red

Don't forget to head to the Zoo if you ever make it to Hannover for the Christmas market, as there is a large bobsled track for kids and a fun ice ring too, surrounded by pretty stalls where you can get something to drink. In the evening I headed towards Herrenhauser castle, just outside the centre for a winter variete performance. Variete was very popular in Europe before every family had a tv last century, it's a combo of comedy, circus and acrobacy and it's all hip and happening again these days. Anyway, I was given these tickets. But they didn't bother to tell me that it was the opening night ánd that I was a VIP guest. So there I was, sipping champagne in jeans and walking boots. Whoops! Lucky for me, no one really seemed to mind and the show was very nice!


Hotel in Hannover | Happy in Red

Ik logeerde in het Grand Hotel Mussmann in Hannover, dat tegenover het station ligt (wel zo handig, want ik was dus met de trein, de reis vanuit Utrecht duurde 4 uur). En wat een fijne kamer zeg! Echt zo'n balzaal, met een fijne grote douche en omkleedruimte. Het hardst heb ik nog gelachen om de douche cabine. deze moest je bedienen met knoppen in de muur en als ik de douche aanzette wisselde het licht om de minuut van kleur en er werd een liedje gespeeld 'Raindrops keep falling on my head', dat was nog eens wakker worden!

I was staying at the Grand Mussmann Hotel in Hannover, which is across from the main station (a big plus for me, as I was by train). And what a nice and spacious room it was! I could absolutely dance in there, wildly. And I never laughed so hard at a shower as I did with this one. Once you got in, there was a panel on the wall to turn on the shower mechanically, and when the water started to run the lights came on (which kept changing colour every minute or so) and a song started to play: 'Raindrops are falling on my head', oh my. How is that for waking up!!

Ben jij weleens in Hannover geweest en houd jij ook zo van Duitse kerstmarkten?

Have you, by any chance, been to Hannover? And do you, like me, also have a thing for German Christmas markets?

7 opmerkingen

  1. I love anything Christmas, but I agree--Germans know how to do markets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee jaar geleden ben ik met mijn man in Düsseldorf geweest. Heerlijk op ieder marktje een kerstmarkt. En dan maar neuzen naar leuke aparte dingen. Tja die warenhuizen alleen al daarvoor zou je er naar toe gaan. Ik zie ook wel eens een foto van de Amerikaanse warenhuizen voorbij komen. Ja daar kan geen enkele winkel van goedkoop tot duur tegenop. Ik zag die foto van het katoen voor €2 oooo daar zou ik echt uit mijn dak gegaan zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey,
    Ik ben nog nooit in Hannover geweest, lijkt me wel een keer mooi om naartoe te gaan, maar is ook ver weg. We hebben een paar jaar geleden de Duitse kerstmarkten ontdekt en sindsdien zijn we verkocht. Dit jaar zijn we al naar Osnabrück geweest en komende zondag gaan we naar Münster. Ook zijn we al eens in Essen en Düsseldorf geweest. Ik ga nog even mijn ouders zo ver krijgen dat we naar NOG een kerstmarkt gaan dit jaar. hihi. Ik sla dit blogje op, misschien leuk om een keer naar Hannover te gaan. Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (Casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Loved seeing all the great yarn displays. The Christmas spirit is great.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zitten er aan te denken om naar de kerstmarkt in Dusseldorf te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal je niet verbazen Tialda, maar ook dáár schreef ik over ;-)
      http://mooistestedentrips.nl/nieuws/leuke-kerstmarkt-duitsland-op-naar-dusseldorf

      Verwijderen
  6. Die winkels zien er echt wel super uit! Van een "Idee" had ik nog niet gehoord. Met schaamrood op de wangen moet ik zeggen dat ik nog nooit op een buitenlandse kerstmarkt was. Ik probeer daar dit jaar verandering in te brengen :-) Het ziet er alvast allemaal erg gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek aan mijn blog! Laat gerust een comment achter.
Lees ook de Privacy Voorwaarden.

Thank you for visiting my blog! Don't be shy and leave a comment.
Read my Privacy Policy.