woensdag 20 november 2013

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Wat een leuke reacties op mijn regenboog deken zeg! Daar ben ik wel héél blij mee. Zoals beloofd deel ik bij deze het patroon met jullie, moeilijk is het niet. Je hebt de slag zo te pakken. De naam van het patroon is te danken aan de comment die Monique achterliet op het bericht, want inderdaad: de groepen stokjes lijken net ruitjes (diamonds in het Engels). Dankjewel voor de inspiratie, Monique! Ik ben benieuwd wat jullie van het haakpatroon vinden.

Oh, many nice comments on my rainbow blanket. How sweet is that. Makes me very, very happy! As promised I am sharing the pattern with you guys. It's not hard at all, you'll get the hang of it soon. The name of the pattern is courtesy of Monique who mentioned in her comment the DC groups look like diamonds. So thanx for the inspiration, Monique! I'm curious what you guys think of the pattern.

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Diamond stitch blanket: crochet tutorial

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Om te beginnen: haak een ketting
Haak een meervoud van 2 + 1 losse. In dit voorbeeld haak ik met een ketting van 21 losse.

Haak de ketting met een haaknaald die een maat groter is dan de naald waarmee je de rest van je werk wilt gaan doen. Bijv. Wil je je deken met naald 4 mm haken, zet dan met haaknaald 4,5mm of 5mm op. Dan krult de onderkant van je werk niet op. (Voor het maken van deze tutorial vergat ik het, ahem... oeps!! Zoals je kunt zien in de overige foto's!)

To start: crochet a chain
Chain a multitude of 2 + 1. In this tutorial I am working with chain of 21.

Crochet your chain with a hook that is one size larger than the hook you're gonna make your blanket. So if you're going to make your blanket with hook 4 mm, use a 4.5mm or 5mm to crochet the chain. This will keep the bottom of your blanket from curling up. (Funnily enough, for this tutorial I completely forgot to do this. Oops! You'll see it immediately in the pics!)

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Tour 1
Haak 3 losse (telt als één stokje) en haak twee stokjes in de vierde losse van de naald. Sla de volgende losse over en haak 2 stokjes in de volgende losse. Sla weer een losse over en haak 2 stokjes in de volgende losse. Blijf zo doorgaan tot het einde van je werk en eindig met 1 stokje op de laatste losse.

Round 1
Chain 3 (for 1 DC) and crochet 2 DC's in the 4th chain fom the hook. Skip the next chain and chain 2 DC's in the next chain. Skip another chain and crochet 2 DC's in the next chain. Keep doing this until the end of the round and end with one DC on the last chain.

Tour 2
Haak 3 losse (telt als één stokje) en haak een stokje op dezelfde plek. Haak twee stokjes tussen de volgende twee stokjesclusters uit Tour 1, haak twee stokjes tussen de volgende twee groepjes en herhaal dit tot het einde van de tour. Eindig met 2 stokjes op het enkele stokje uit de vorige ronde.

Round 2
Chain 3 (counts as 1 DC) and crochet one DC in the same place. Crochet 2 DC's between the first and second DC-cluster of the last round. Crochet 2 DC's between the second and thirds group of DC-clusters of the first round. Repeat this till the end of the round. End with 2 DC's on the last single DC of the first round.

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Tour 3
Haak 3 losse (telt as één stokje), haak 2 stokjes tussen de eerste twee stokjes-clusters uit de vorige tour. Haak telkens twee stokjes tussen de clusters van de vorige tour. Eindig de tour met één stokje.

Round 3
Chain 3 (counts as a DC), crochet 2 DC's between the first 2 DC-clusters from the last round. Crochet 2 DC's between all the clusters of the last round. Finish the round with 1  DC.

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Tour 4
Haak 3 losse (telt als één stokje) en één stokje op dezelfde plaats. Haak 2 stokjes tussen het eerste en tweede stokjes cluster uit de vorige tour. Haak tussen alle clusters uit de vorige tour 2 stokjes. Eindig met twee stokjes op het enkele stokje van de vorige tour.

Round 4
Chain 3 (counts as 1 DC) and crochet 1 DC in the same spot. Crochet 2 DC's in the first and second cluster of the previous round. Crochet 2 DC's between every cluster of the previous roud until the end of the round. End with 2 DC on the single DC of the last round.

Diamond stitch blanket crochet pattern: step by step tutorial

Tour 5:
Haak 3 losse (telt als één stokje) en haak 2 stokjes tussen het eerste en tweede groepje uit de vorige ronde. Haak tussen de groepjes uit de vorige ronde telkens 2 stokjes, tot het einde van de tour. Eindig met 1 stokje.

... En zo verder! Je ziet het ritme al een beetje hè? Om en om begin én eindig je met 1 stokje of 2 stokjes. Zo blijft te zijkant van je deken recht. Dus weet je even niet met hoeveel stokjes je moet beginnen? Kijk gewoon even met hoeveel stokjes je de vorige ronde bent begonnen. Wissel je van kleur, maak dan een stevige dubbele knoop in de eindjes voordat je ze inweeft. Wil je een rand om je deken haken? Deze rand is erg geschikt voor gestreepte dekens!

Round 5
Chain 3 (counts as one DC) and crochet 2 DC's between the first and second cluster of the last round. Crochet 2 DC's between all the clusters of the last rounds. End with 1 DC.

... And continue like this. You see the rythm right? One round you start and end with 1 DC, the next you start and finish with 2 DC's. And so on, and so on. This way the sides of your blanket will keep straight. So if you're not sure with how many DC's you should start your round, just look at the amount of DC's you finished the last round with. If you switch colour, make sure to knot the ends of the two colours tightly together before weaving them in. If you feel like making an edging around your balnket: this edging is really nice for striped blankets.

Welke wol kun je gebruiken?
Dit is een vraag die ik héél vaak krijg als ik een deken heb gemaakt. Mijn antwoord is stevast: het maakt niet zo veel uit wat je gebruikt, maar zorg dat de soort garen en de naald waarop je het kan haken bij elkaar passen. Garen waar ik héél graag dekens mee haak zijn: Phildar 3.5, Phil 3, Catantia Cotton, Stylecaft DK en Bravo. Wil je wat luxer garen dan kan ik je Rico Esentials Merino DK, Katia Merino 100% of Drops Merino Extra Fine van harte aanbevelen.

Mochten jullie vragen hebben, stel ze. Maar voor nu: haak ze!!

What yarn to use?
This is a question I get asked all the time when I finish a blanket. My awnser is always: it doesn't matter what you use, just make sure the type of yarn (the material of what it'made of) and the hook it's suitible for match up. Yarn I love to crochet blankets with: Phildar 3.5, Phil 3, Catania Cotton, Stylecraft DK and Bravo. If you feel like treating yourself to more luxurious yarn I can recommend Rico Essentials Merino DK, Katia Merino 100% or Drops Merino Extra Fine.

If you have any questions, let me hear 'em. But for now: have fun hooking!

40 opmerkingen:

  1. dankjewel!! dat wordt er eentje voor op de to-do lijst :)

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje, ik ga hem pinnen, maar eerst mijn ripple stitch afmaken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh ik geloof dat ik het eens ga proberen. Zag bij m'n zusje zo'n mooie witte houten bank staan met 2 kussentjes erop die nog wel een mooi dekentje kan gebruiken. Mocht het niet lukken kan ik er altijd nog eentje uit je webshop bestellen ;-)
    Dank.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tutorial Esther en leuk om te horen dat ik je geïnspireerd heb ;-)

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lovely stitch. Thanks for sharing :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. It's lovely. Thank you for sharing your tutorial with us. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerst mijn granny square deken af en dan gaat ´ie op de todo lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Such a great Tutorial! Thank U!!!

    The Plaid looks great. I will do this.

    zonnige groeten
    Kat from:
    liebste-schwester.blogspot.de

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor de tutorial.
    Komt op mijn to do list :)

    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super, dit ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohja, ik was op zoek naar iets voor een 'oma-sjaal'. dit zal het worden denk ik!
    merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit patroontje gaat bij mij favorieten, ik heb al een idee maar ben nog druk bezig met mijn droomdeken en heb nog een mand vol UFO's dat ik mijzelf heb verboden om iets nieuws te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Supermooi dit!
    Ik ben je meteen gaan volgen!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Great tut and throw! Thank you, I just flipped it into my Flipboard magazine so you might see some traffic coming from that little corner of the web. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi! En dank je wel, ik ga 'm ook pinnen. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor het patroon, je deken is zo leuk!

    Liefs,
    Larissa

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thanks so much for sharing on Craft schooling Sunday, great to see a tutorial from you. Have so enjoyed all your amazing work this year, wishing you a wonderful holiday season and looking forward to reconnecting in 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. What a beautiful stitch and afghan! Love your color choices. We would love to have you link up to our Snickerdoodle Sunday (http://2crochethooks.com/snickerdoodle-sunday-6/)!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi and wow I love this stitch and thanks so much for sharing it at made by you monday. Julie at julieslifestyle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank je wel voor de duidelijke tutorial! De deken is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. BEAUTIFUL!! I'm deff pinning this one on our talent board! Thanks for sharing on DIY Sunday Showcase!

    Shelly
    minettesmaze.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Thanks for linking up at Snickerdoodle Sunday #6. This is a great stitch pattern and I love how the colors all work together.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi deken, dankjewel, eentje om te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel veel dank voor je tutorial en wat leuk dat het in het Engels en in het Hollands is.
    Ik ben al es vergeten in het Hollands mwet haken betreft en nu kan ik het lekker wat ophalen ..
    Je deken is prachtig en ik hoop het echt te maken.. Veel dank voor de beschrijving. Prettige feestdagen,

    Yoka.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Thank you for your tutorial. Your blanket is really beautiful. <3

    Two tips: You wrote that we do crochet at row 2 "chain 3 (as the first dc) and make 2 dc´s in the 4th chain", but i see only 2 dc´s and the chain 3 count as first dc. So i think we only crochet one more dc in the 4th chain. Correct?

    And why didn´t you start with the fdc ( http://www.mooglyblog.com/foundation-double-crochet-fdc/ ), that gives a more stretchy start and you can´t have the problem with the curling from the bottom of your blanket.

    Have a great christmas.

    Lovely greets,
    Annika

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Really beautiful stitch work and terrific use of colors. Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Thanks!

    Lovely blanket! I hope I'll do it someday!!! :p

    I put a link on my blog (I hope you don't mind)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. I started this last night! Great pattern! I'm excited to make a rainbow!