My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Scheepjes CAL 2017: here's Hygge!

Een enorm lekker warm gehaakte sjaal, mooie kleurtjes erin in verschillende motieven en breed genoeg om helemaal in te kruipen. De Denen hebben er een woord voor: Hygge. Ik ben altijd gefascineerd door woorden die niet helemaal goed te vertalen zijn én waarvan ik niet helemaal zeker weet hoe ik ze moet uitspreken. Hygge, dus. Gezelligheid, knussigheid, in het moment leven. Zoiets is het. Klinkt heerlijk wat mij betreft. De Scheepjes CAL 2017 heet zo en is ontworpen door haakvriendinnetje Kirsten.

Scheepjes CAL 2017: Hygge. Join in on the Hygge | Happy in Red

A lovely warm crochet shawl, pretty coloured crocheted and embroidered in and wide enough to completely wrap yourself in. The Danish have a work for that: Hygge. I have this deep fascination for words that have no exact translation in another language and words that are pretty weird to pronounce. Hygge, it is. Cosy, snug, enjoying the moment. That's pretty much what Hygge is al about and it sounds pretty good to me. The 2017 Scheepjes CAL is named after this and is designed by my hookie friend Kirsten. 




Kirsten is iemand die ik naar grote waarschijnlijkheid nooit zou zijn tegengekomen als ik de bollen wol en haaknaalden nooit had opgepakt. Echt geweldig dat haken me dat heeft gebracht! Ik ken haar inmiddels een paar jaar en we spreken ook weleens af om samen 's avonds een haak-in binnen te lopen, omdat we niet zo ver van elkaar wonen. Zo leuk! Sterker nog, vanavond gaan we weer even op pad. Samen veel kletsen en waarschijnlijk 2 centimeter haken, zoals dat gaat. Op één van de avonden dat we afspraken, inmiddels ruim een jaar geleden, vertelde ze me over het idee dat ze had voor een CAL. Toen nog niet meer dan wat vage ideeën en schetsen op papier. Superleuk dat ze het waar heeft weten te maken.

If I would have never picked up a ball of yarn and a crochet hook, I probably never would have met Kursten. And that would have been a sad, sad things. We met a couple of years ago and don't live that far apart. We sometimes meet up in the evenings to go to a hook-in at a local yarn shop, catch up and crochet a little. As a matter of fact: I am seeing her tonight for a bite to eat, lots of chatter and probably 2 centimeters of crochet. You know how it goes. On one of the nights that we met up, I think it must have been over a year ago now, Kirsten shared her first ideas for this CAL with me. Just some vague plans and a couple of sketches, noting more. And now, she's done it. She has her own CAL. Isn't that amazing? I am so proud of her.


Scheepjes CAL 2017: Hygge, pastel kit (photo Scheepjes, Haak maar raak) | Happy in Red
I could't help myself and post this photo of Kirsten wearing one of her Hygge creations, isn't she gorgeous!

Waar het op neer komt: tijdens de Hygge CAL ga je een lekker brede en warme sjaal haken en daarin haak of borduur je in contrasterende kleuren prachtige Scandinavische motieven. Weer eens wat anders hè, dan de vorige CALs. Ik moet zeggen: ik vind het een plaatje, echt heel goed bedacht. Het is een rechthoekige sjaal en het eindresultaat is ongeveer 180-190 cm lang en 36 cm breed.

What it all comes down to: the Hygge CAL will result in a wide and long warm crocheted scarf with crocheted or embroidered on Scandinavian motifs. It's so different from the previous CALs, I like that. And really, it's just so pretty, isn't it. The scarf is rectangular and the finished item is 180-190 cm long and 36cm wide. 


Scheepjes CAL 2017, Hygge Jewel | Happy in Red

Scheepjes CAL 2017, Hygge Jewel | Happy in Red

Scheepjes CAL 2017, Hygge Rainbow | Happy in Red

In december kwamen we met een groepje bloggers bij elkaar en toen had Kirsten dus haar Hygge sjaals bij zich. Daar ontstond toen echt een run op. Vooral de Jewel versie was erg populair! Ik heb een tijdje met de Rainbow versie om gezeten (zo lekker warm). Op de foto lijkt het alsof ik aan Hygge zit te haken, maar ik werk hier gewoon aan een leuk nieuw project (stiekemerd dat ik ben).

In december we met up with a group of bloggers and Kirsten brought her Hygge shawls along. Oh my, did we almost fight each other over trying them on. Especially the Jewel version proved to be very popular and I basically hogged the Hygge Rainbow and wrapped it all around me, so nice and warm. In the photo it looks like I am working on the Hygge, but I am actually being a secret squirrel and working on a new project!

Oké, praktische zaken nu! De CAL begint op 15 februari en op 8 februari komt al het document met de tips en tricks uit. Net als in vorige CALs is het handig dat je deze even doorleest en volgt, zodat je goed beslagen ten ijs komt als de CAL begint. Je kunt bij Kirsten de veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. De wekelijkse nieuwe patronen komen uit op de website van Scheepjes en de gezellige Facebook group. Volgen dus!

Alright, enough chatter: let's talk CAL and yarn. This CAL starts on February 15th and the tips and tricks document is released in February 8th. Like with the last CAL it's a good plan to read this document and follow the tips, so you can start the CAL as prepared as can be. Kirsten has written a great FAQ about her CAL. The weekly patterns will be released on the Scheepjes website and you can join the fun and helpful Facebook group to share in the Hygge. Kirsten will hang around there regularly supporting you all and cheering you on. If you want to order your kits in the US or Canada, here's where you can get them!

Scheepjes CAL 2017 - Hygge rainbow | Happy in Red

Scheepjes CAL 2017 - Hygge rainbow (photo Scheepjes) | Happy in Red

De sjaal die ik om had is het pakket 'Rainbow'. Kirsten is gek op haken in regenboogkleuren en dit is echt zó Kirsten. In elk pakket vind je in ieder geval 10 bollen stonewashed en 11 bolletjes Catona, maar dat is nog niet alles...

The scarf that I was wrapped in is the one made with the Hygge Rainbow kit. Crocheted in granite with all the colours of the rainbow. Kirsten loves crocheting in rainbow colours, and this particular kit is so, so her. Every kit contaisn 10 balls of Stonewashed and 11 balls of Catona. But there's more.


Scheepjes CAL 2017 - Hygge rainbow (photo Scheepjes) | Happy in Red

Scheepjes CAL 2017 - Hygge Jewel | Happy in Red

Bij het CAL pakket zitten ook wat handige zaken die het borduren gemakkelijker maken, zoals een heel goede borduurnaald en een mooie hartvormige steekmarkeerder. Dit is de kit Jewel en misschien is dit wel mijn favoriet. Ik houd vooral van doe petrol kleuren en de mooie kleur groen. Wat vindt jij?

The CAL kits also contain some nifty accessories to help you embroider, like a proper Japanese embroidery needle and a pretty heartshaped Addi stitchmarker. The picture above is the Hygge scarf in Jewel kit. Maybe this is my favourite kit, I particularly love the teals and the green. Just my favourite colours really. What's your favourite? 

Scheepjes CAL 2017 - Hygge Pastel (photo Scheepjes) | Happy in Red

En dit is de pastel versie. Normaal gesproken houd ik helemaal niet zo van pastel, mij te zoet. Maar het rood, groen en grijze vind ik buitengewoon uitgesproken. Mooi hoor! De hele kit komt in een mooie doos en er zitten nog wat cadeautjes in, als ik het goed heb begrepen, zoals een mooie houten knoop, een bedeltje en applicaties, past goed in Scandinavische sferen volgens mij.

And this is pastel. Normally, I don't like pastel, to soft and sweet for me. But the red, green and grey are pretty stylish. I like, I like. The pastel Hygge kit is also available and if I read correctly, the kit comes in a pretty box and has some added gifts, like a wooden button, a charm and apliqués. Very Scandinavian too. 


Scheepjes CAL 2017, Hygge Danish Mermaid (photo by Scheepjes) | Happy in Red

Scheepjes CAL 2017, Hygge Danish Mermaid (photo by Scheepjes) | Happy in Red

De Danish Mermaid kit is als allerlaatste toegevoegd, als een soort bijzondere bonus en oh, wat vind ik deze kit mooi. Gewoon 100% mijn kleuren, dus misschien nog wel favorieter dan Jewel. En dan zie je meteen hoe die steekmarkeerder en de applicaties eruit zien, schattig! De Hygge kits zijn verkrijgbaar bij alle winkels waar ze Scheepjes verkopen, op de kaart kun je zien waar een winkel bij jou in de buurt zit.

The kit Danish Mermaid was added as a bit of a bonus and will be available really soon. And oh how I love this kit. It's basically all my favourite colours, so maybe I love it even better than Jewel. Tough choice really. And the picture shows off the stitchmarker and apliqués that you'll be recieving in the kit too. 



En ik, ga ik deze CAL mee haken? Nee, tot mijn grote verdriet niet. Kirsten heeft me verzekerd dat je maar een uur of 5-6 aan de CAL hoeft te haken om mee te komen, maar de waarheid is: ik ga het niet redden. Ik zit middenin een grote freelance opdracht waarvoor ik zo'n 10-11 uur per dag onderweg ben en de CAL mee haken is de trein zou wel revolutionair zijn, maar niet heel praktisch (zeker niet als je moet staan in de spits!). Gelukkig zet Esther van It's all in a nutshell alle video's elke week weer fijn online en kan ik op een later moment gewoon even kijken of het mij nog uitkomt om mee te doen. Maar ik kom zeker bij mensen spieken die hem maken! Doe jij mee?

So, you wonder, will I be joining the CAL. I am gutted to say that I can't make it, not now anyway. The life of a freelancer is full of surprises and I am in the middle of a big assignment that asks my atttention 10-11 hours almost every day, and a lot of commuting. Now, doing a CAL on the train every day would be puhsing it, especially if I have to stand in a crowd during rush hour! Lucky for me, dear Esther from It's all in a nutshell will be doing her famous videos for this CAL so I can always watch these and join in later if I can't help myself. But I will check in on people who are going all Hygge, it's just too good not to. So tell me, are you joining in?

16 opmerkingen

  1. Ik zie hem momenteel overal voorbij komen en ik vind hem zó mooi! Vooral de rainbow-versie is mijn favoriet. Maar ook ik doe nu niet mee. Ik had net het garen binnen voor de CAL van de Moorlandblanket van Attic24. Die vind ik ook echt prachtig. Dus misschien ga ik hem later ook nog wel eens maken, voorlopig geniet ik van alle mooie foto's van andere 'Hygge'sjaals.
    Groetjes Madhurya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is werkelijk prachtig!! Die blauwe heeft mijn voorkeur. Stonewashed vind ik een mooi garen maar oh oh oh..wat ben ik daar al een keer verdrietig om geworden. Het ging bij mij echt vreselijk pluizen...mijn poncho draag ik nog veel thuis maar meer ook niet. Dus ik kies een ander garen want met zóveel werk.....ik moet er niet aan denken ;)
    Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, ik heb sjaals en dekens met stonewashed: maar geen pluis (tenminste, niet meer dan het van zichzelf is). Er zijn ook wel van die anti pluis dingetjes te koop.

      Verwijderen
  3. This is really going to be beautiful. I'm just wondering how "wearable" it will be, as it looks quite stiff? Will hear the feedback soon enough!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think of it more as a wrap or a stole indeed Stel. It's nice to drape on you shoulders with a nice cardi or dress, but it can't be wrapped around 5 times ;-)

      Verwijderen
  4. ik zou ook zo graag foto's van de achterkant zien. De achterkant netjes krijgen na het borduren: dat houd mij nog steeds tegen! Jammer, want de voorkant is zóóó mooi! Dus ik wacht even tot ik een achterkant zie.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op één van mijn foto's zie je de achterkant een beetje Sylvia. Bij veel sjaals wordt de achterkant gevoerd, is lekker warm (en heel mooi), maar als je je eindjes netjes wegwerkt is er niets aan de hand. Net als bij gewoon haakwerk, zeg maar.

      Verwijderen
  5. Ja ik doe zeker mee, samen met mijn petekind. Die gaat voor de rainbow kleuren en zelf heb ik vandaag het jewel pakket gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh, wat super! Samen zo'n project maken is natuurlijk nog leuker!

      Verwijderen
  6. Ik dacht ook eerst 'Ja, deze ga ik haken!' Maar bij het nader bekijken van de foto's is het niet mijn ding. Misschien gebruik ik wel stukken van het patroon voor iets anders. Kan ook, hé. Ik zal het wel volgen vanaf de zijlijn.
    Nog fijne haakmomentjes, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was op slag verliefd op dit prachtige ontwerp en dan ook nog in regenboog kleuren! Ik ga de uitdaging aan dit keer om mee te doen met de CAL.

    En mooi he, hoe creativiteit mensen bij elkaar brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo voel ik dat ook Jos! Ik heb zo veel leuke en lieve mensen leren kennen door haken en naaien. Prachtig hoe verbindend het kan werken.

      Verwijderen
  8. Hij is schitterend. Ik heb net zelf 10 bollen stonewashed los gekocht, verder heb ik nog zoveel Catona en Catania katoen in huis, dat het me zonde leek het hele pakket aan te schaffen. Nu kan ik zelf rommelen met de kleurtjes. Maar ik kan wel verklappen, dat mijn versie verdacht veel op de Jewel gaat lijken :) Ik ben met meerdere projecten bezig, maar ik denk dat de Hygge wel favoriet wordt. Vooral door de combi van haken en borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij ziet er prachtig uit! Nee, ik ga niet meedoen (al bezig met een project wat over ruim 5 mnd af moet zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de regenboog versie gekocht. Geen idee of ik er genoeg tijd voor kan vinden, maar dan doe ik het in mijn eigen tempo ;-)Ik vind hem echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I LOVE the double bobble combo. I'm just designing my Hygge today and loving the inspiration from people who have experimented with colour and pattern!

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!